Tips: Resursbevarande matlagning

Genom att välja rätt, närproducerat  och säsongsanpassat kan man minska miljöpåverkan.

 

Här några tips.

 

  • Rotsaker kan användas både kokta, råa och i grytor och andra rätter,  nyttigare och billigare än tomat, gurka och sallad samt bättre för miljön.

  • Byt ut ris mot matvete, matråg eller matkorn. 

  • Använd vattenkokare i stället för kastrull.  Undvik vatten från varmvattenkranen till matlagning.

  • Torkad frukt och torkade bönor, linser och ärtor är energisnålt. Röda linser behöver inte blötläggas och kokar på ca 15 minuter.

  • Välj bort en del av köttet men lägg ett par skedar av t ex kikärtor på tallriken. Krydda med örtsalt eller en vinägrettdressing.  Koka Dina bönor efter blötläggning. Man kan välja KRAV-märkta krossade tomater till matlagning.

  • Till smörgåsen kan man använda cole slow istället för sallad, tomat och gurka.
    När Du köper köttprodukter välj helst närproducerat,  KRAV- eller naturbeteskött.
    Välj certifierade fiskprodukter.

  • KRAV-märkta produkter har producerats utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel samt är utan många tillsatser. Det finns numera KRAV-märkt buljong. Innehåller inte natriumglutamat.

  • Plocka nässlor när våren kommer och gör en soppa, stuvning eller i lasagne. Använd vad naturen har att ge och lär Dig vad som går att äta, t ex bär och svamp.

  • Tänk  efter vad Du själv kan göra! Lycka till!

  • Får Du lite rester kvar stoppa dem i frysen i en plastlåda typ glasslåda. Lägg ner andra rester i lådan efterhand och så småningom har Du till en hel måltid. Pyttipanna eller (ris)otto med matvete. Detta är bättre än att spara i kylskåpet, där det lätt blir liggande för länge.